Impact: Het afrofuturistisch spectrum voorbij Wakanda

April 5, 2018

Evenement

Nu Black Panther record na record breekt, wordt afrofuturisme meer mainstream dan ooit. Ook Jay-Z deed onlangs met de acht minuten durende futuristische videoclip ‘Family Feud’ een gooi naar het bereiken van een breed publiek, maar met een omzet van meer dan een miljard dollar wereldwijd heeft Marvel’s hit Black Panther ongetwijfeld het grootste en meest divers mogelijke publiek bereikt.

 

Als Black Panther de eerste introductie met afrofuturisme is, geeft dit een vertekend beeld van het prachtige, veelomvattende genre. Het is meer dan dromen van een andere toekomst door zwarte mensen. Afrofuturisme speelt met alternatieve ideeën over tijd, plaats en tijdreizen op gebied van geluid, beeld en tekst. Muziek, literatuur en kunst vermengen met elementen van science fiction, fantasy, magisch realisme, historische fictie, Afrocentrisme en niet-westerse kosmologieën. Denk aan Nnedi Okorafor’s science fiction boeken, Sun-Ra’s film Space is the Place en funk legende George Clinton met zijn Parliament.

 

In dit programma buigt SPUI25 zich over deze verschillende kanten van het afrofuturisme met verschillende specialisten. Ervaar deze avond het afrofuturisme door middel van de beeldende kunst van Charl Landvreugd, nieuw werk van performer Simone Zeefuik, muziek, film, en een panelgesprek.

 

Dit programma is samengesteld door Peggy Gemerts.

 

Over de sprekers

Peggy Gemerts is oprichter en eigenaar van filmdistributiebedrijf Full Color Entertainment, een onafhankelijke filmdistributeur die zich richt op diversiteit binnen film. Zij biedt vooral zwarte makers een platform, zodat er meer gevarieerde verhalen en beelden in Nederland op het grote doek te zien zijn. Naast filmdistributie houdt zij zich ook bezig met film(programmering) voor science fiction festival Other Futures, Black Achievement Month en Reflecting Cities, een filmavond in samenwerking met cultureel platform Metro54. 

 

Simone Zeefuik is schrijver en organisator. Ze houdt zich voornamelijk bezig met beeldspraak, anti-Blackness en (digitale) archivering. In oktober 2016 lanceerde ze de #RewriteTheInstitute, een krachtig as-we-grow-archief dat kritisch kijkt naar de taal die Nederlandse instituten gebruiken om Zwarte mensen en hun geschiedenis, tradities, hedendaagse realiteit en toekomstperspectief te beschrijven.

 

Simone Zeefuik initieerde de hashtags #BlackNL , #Blaccupy + #IllegalizedNL en is mede-initiatiefnemer van hashtags #UndocumentedNL en#DecolonizeTheMuseum. Voor er überhaupt hashtags waren richtte ze het literaire platform RE: Definition (2008-2013) op. De voordracht van Simone gaat over Afrofuturism als platform om social justice issues bij een groter publiek onder de aandacht te brengen en wat dit zou kunnen betekenen in NL context.

 

Charl Landvreugd (1971) werd geboren in Paramaribo en groeide op in Rotterdam. Als kunstenaar/onderzoeker maakt Landvreugd sculpturen, installaties, performances, fotografie, video, tentoonstellingen en schrijft hij teksten over afrofuturisme. Hij is momenteel PhD-kandidaat aan het Royal College of Art in London.

 

Stephanie Archangel heeft sociologie gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam en is sinds november 2016 als junior conservator verbonden aan de afdeling Geschiedenis van het Rijksmuseum. In opdracht van het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie onderzocht ze wat er zich buiten de bestaande culturele kaders begeeft in de Nederlandse kunstwereld, zoals het Afrofuturism.

 

Richard Kofi is beeldend kunstenaar en werkt als tentoonstellingsmaker bij het Nationaal Museum van Wereldculturen. Tekeningen van zijn serie Spirit of Collection is momenteel te zien in de groepsexpositie Folktales and Taboos in Galerie Sanaa in Utrecht. Kofi is tevens maker van de expositie Het heden van het slavernijverleden die nu te zien is in het Tropenmuseum en is betrokken bij de productie van de expositie Afrotopia in het Afrika Museum en Afrofuturism in het Tropenmuseum.

 

http://www.spui25.nl/gedeelde-content/evenementen/evenementen/2018/04/impact-the-afrofuturistic-spectrum-beyond-wakanda.html 

 

 
 
Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

Museumtalent 2019 en Mounir..

October 8, 2019

1/2
Please reload

Recent Posts
Please reload

Archive